بعد از یازده سال بازخوانی یک یادداشت

ستیز با توهم عجیب رسانه ای!

هر کار می کنم که نگویم نمی شود انگیزه سکوت فراهم نمی شود بیشتر ما که به بعضی رسانه ها دسترسی داریم؛ بعد از مدتی گرفتار توهم عجیبی می شویم و فکر می کنیم ما که می توانیم فلان حرف را در روزنامه و مجله و سایت و خبرگزاری بنویسیم و دست جماعت بدهیم ؛ لزوما از بقیه بیشتر می فهمیم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ستیز با توهم عجیب رسانه ای!

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، «پویا محسنی» روزنامه نگار در یادداشتی به‌عنوان «ستیز با توهم عجیب رسانه ای!» آورده است؛

هر کار می کنم که نگویم نمی شود انگیزه سکوت فراهم نمی شود بیشتر ما که به بعضی رسانه ها دسترسی داریم؛ بعد از مدتی گرفتار توهم عجیبی می شویم و فکر می کنیم ما که می توانیم فلان حرف را در روزنامه و مجله و سایت و خبرگزاری بنویسیم و دست جماعت بدهیم ؛ لزوما از بقیه بیشتر می فهمیم.

بعضی از دوستان و همکاران ما حتی گمان می کنند اصل چیزی هست که آنها می گویند و حتی بعد از آنکه معلوم میشود چه حرف های اشتباه ی گفته و نوشته اند کوتاه نمی آیند و به حرفشان ادامه می دهند.

تازه اینها را برای جماعت که دستی در رسانه دارند بیان کردم که یک قشری هم هستند که از رسانه و رسانه ای بودن سو استفاده میکنند و به آنان کاسبان رسانه گفته میشود که در اینجا به آنان نمی پردازم.

این همان توهم عجیب و غریبی است که دسترسی به رسانه ها برای بعضی از ما ایجاد کرده است.

آن وقت فکر می کنیم چیزی که می گوییم یا می نویسیم باید جایگزینی چیزی شود که هست و بعضا با ادبیاتی نامتعارف بر جماعتی که به حرف ما اعتنا نمی کنند می شوریم و تا از اریکه قدرت به زیر شان نکشیم یا تهدیدشان نکنیم ول کن نیستیم!

غلبه این توهم بر بعضی از ما چنان است که فکر می کنیم قرار است ما افراد (مدیران و مسوولان ) را عزل و نصب کنیم!

یا قرار است ما اینان را بزرگ و کوچک کنیم! و در صورت لزوم برای مردم نسخه بپیچیم. در صورتی که این توهم را شاید روش اشتباه ارتباط و تعامل مدیران روابط عمومی ها یا رسانه- قدرت برای ما پدید آورده است.

در فضای که مخاطب اسم و عددی است برای درج در شناسنامه نشریه یا رسانه یا استفاده از آن مذاکرات برای گرفتن آگهی یا رپرتاژ یا درآمد زایی انگار راهی جز این نیست. اما میشود و می توان و باید رسانه واقعی را از بولتن روابط عمومی ها و طیف و جناح بندی و برعکس تشخیص داد ، میشود در دوره جدید که شهروند – خبرنگار جای خود را باز کرده است با ارتقا دانش رسانه ای راهی برای حذف این سو استفاده کنندگان از رسانه پیدا کرد.

در زمانی که پیمانکاران رسانه ای با قدرت هر چه تمام صاحبان فکر و اندیشه را در حوزه رسانه به کناری می زنند و با لابی های قدرت شان منافع کشور یا استان را نادیده می گیرند نباید توقعی داشت که رکن چهارم دموکراسی باشیم و زمینه توسعه همه جانبه را فراهم سازیم.

اما واقعیت غیر از آن است که خیلی از ما در مسیر توهم عجیب رسانه ای گمان کرده ایم. در اطراف ما آدم های زیادی زندگی می کنند که البته اقسام مختلفی دارند. مردمی که زندگی ، رفت و آمد و کسب و کارشان را از همه ما بهتر بلدند.

روش رفتار در خانواده هائ شان را می شناسند بدون اینکه خبرنامه هائ ما ( روزنامه یا سایت یا نشریات ) را بخوانند و در حوزه های اجتماعی و فرهنگی – حتی ضریب رفتارهای سیاسی – از بسیاری از ما سال ها جلوترند.

هر چه می کنیم ، نمی توانیم از این جماعت وسیع چشم بپوشیم و به دسته های مغرور و رفقای رسانه یا روابط عمومی مان توجه کنیم که سال های طولانی است بعضا برای دغدغه هائ شخصی خودشان کار می کنند.

گام نهادن در این راه و همرنگ جماعت نشدن بسی سخت و دشوار است؛ اما همیشه نتیجه هائ بزرگ از میان کارهای سخت و دشوار بیرون می آیند.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما