دکتر محمدرضا سعیدی دانش آموخته تاریخ و مطالعات سیاسی و اسلامی؛

مخاطب شناسی؛ اصلی قدرتمند در پیش اقناع

شناخت ارزش های مخاطب یکی از مهمترین اصول پیش اقناع است .هر چه شناخت ارزش های مخاطب دقیق تر باشد ارتباط بهتر برقرار شده و فرآیند اقناع سریع‌تر آغاز می‌شود
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مخاطب شناسی؛ اصلی قدرتمند در پیش اقناع

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه خبرگزاری گزارش خبر، "دکتر محمدرضا سعیدی دانش آموخته تاریخ و مطالعات سیاسی واسلامی، در مطلبی درخصوص"مخاطب شناسی اصلی قدرتمند در پیش اقناع" آورده است:

شناخت ارزش های مخاطب یکی از مهمترین اصول پیش اقناع است .هر چه شناخت ارزش های مخاطب دقیق تر باشد ارتباط بهتر برقرار شده و فرآیند اقناع سریع‌تر آغاز می‌شود .مخاطبان در قبال موضوعات مختلف فرآیند اقناعی متفاوتی دارند.

همچنین برای انتقال پیام باید به نیازهای مخاطب توجه کرد.

ریشه مخاطب یا Audiece را باید در سخنرانی‌هایی چندین هزار سال قبل در نقالی ها و داستان سرایی ها و حماسی خوانی های یافت.

در زبان انگلیسی Audience ریشه لاتین Audire به معنی شنیدن گرفته شده است.

در آن زمان کار مخاطب فقط شنیدن بوده و در مقابل آن خطیب قرار داشته است به این ترتیب از نظر تاریخی وظیفه اولیه مخاطبان شنیدن بوده است درباره مفهوم مخاطب در علوم ارتباطات تعاریف متفاوتی وجود دارد از جمله در تعریف گفته می شود.

مخاطب کسی است که داو طلبانه به محتوای یک رسانه روی می آورد.

دنیس مک کوایل در کتاب مخاطب شناسی معتقد است واژه مخاطب در پس کاربرد عامیانه اش پر است از اختلافات در معنی و بدفهمی ها و اختلافات نظری منشا اولیه مخاطبان رسانه ای امروز در اجراهای تئاتری و موسیقی های عمومی و نیز در مسابقه و نمایش های دوران باستان نهفته است.

نخستین برداشت ها از مخاطب به گرد آمدن مردم در یک مکان خاص اشاره دارد زور مخاطبان رسانه های جمعی عمدتاً با رواج کتاب‌های چاپی آغاز شد در قرن ۲۱ و ظهور گسترده فناوری ماهیت مخاطب با چهار تغییر عمده مواجه شد که عبارتند از؛

۱_ظهور شبکه های تلویزیونی ماهواره‌ای سرگرمی و خبری و دسترسی گسترده مخاطبان به آن شبکه ها
۲_توسعه شیوه های نوین ضبط و تولید و نگهداری و بازیابی صدا و تصویر در فضاهای تحت وب و محتوای تولید شده کاربران نظیر یوتیوب و آپارات و امثال آن
۳_ فراملی شدن مخاطب به گونه ای که به مسائل خارج از مرزهای کشورش نیز اهمیت می‌دهد و در بازاریابی رسانه‌ای به آن توجه می‌شود.
۴_ تعاملی شدن مخاطب و توجه به ارتباطات دوسویه ترتیب می‌توان گفت با ظهور عصر رسانه به ویژه رسانه های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی مخاطبان از صرفا مورد خطاب قرار گرفتن عبور کرده‌اند و به عنصری فعال در انتقال پیام تبدیل می شود به طوری که در قرن ت و یکم مخاطب خودش می تواند یک رسانه باشد .

منبع:

کتاب فنون اقناع در رسانه اثر سیدمهدی شریفی

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما