یادداشتی به قلم؛ اعظم موسوی

معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال

چند وقتی و سالی است که به ایجاد رغبت بیشتر در دانش‌آموزان به مدرسه و فضاهای آموزشی می‌اندیشم.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال

به گزارش گروه فرهنگ، هنر و رسانه پایگاه خبری گفتمان فارس، «اعظم موسوی» فعال رسانه و روابط عمومی اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در یادداشتی به عنوان «معلم، رهبر آموزشی عصر دیجیتال» به پایگاه خبری گفتمان فارس آورده است؛

چند وقتی و سالی است که به ایجاد رغبت بیشتر در دانش‌آموزان به مدرسه و فضاهای آموزشی می‌اندیشم.

بر این باورم، تحقق این مهم را باید در مدارس، آموزشگاه‌ها و شیوه‌های آموزشی دنبال کنیم. فضاهایی که گاهی نه در خور دانش‌آموز عصر مدرنیته است و نه مورد پسند و متناسب با فضای فکری و سلیقه‌‌ای او که نشأت گرفته از اجتماع در حال رشد و پیشرفت جامعه جهانی است.

باز می‌اندیشم ما به عنوان رهبران آموزشی تا چه میزان با نوآوری و استفاده از ابزار عصر دیجیتال که خواسته و ناخواسته جامعه مخاطبمان را به سمت خود کشیده و بی‌اغراق در خود حل کرده است، رغبت نشان داده و روح ارتباطی اثربخش را در مدرسه جاری ساخته‌ایم؟

آیا آموزش و پرورش متناسب با تغییر جامعه و فضای ساختاری به سمت تغییر گام برداشته که اگر بله تا چه میزان موفق بوده است؟

این روزها که سرعت رشد، تنوع و تکثر نیازها، شیوه‌ها و محتواهای آموزشی، به لحظه در حال تغییرند، آموزش و پرورش تا چه میزان آموزش در فضای دیجیتال را در کنار آموزش‌های سنتی دنبال کرده و یا هنوز دانش‌آموز در حال حفظ کردن دروس و اضطراب‌های امتحانات رنگ رنگ و ورقه‌های امتحانی رعب‌آور است؟

جذب مخاطب امروز نیازمند استفاده از ابزارها، شیوه‌ها و روزآمدی است. اگر پذیرفته باشیم که دانش‌آموز و به‌طور کلی، کودک و نوجوان ما نیز همزمان با رشد فزاینده حوزه‌های متکثر ارتباطی، هدف بمباران‌های رسانه‌ای عصر دیجیتال است پس لزوم تغییر اتمسفر آموزشی متناسب با فضای زندگی دانش‌آموز( جامعه جهانی) شاید اولین قدم برای علاقه‌مند‌تر کردن مخاطب به آموزش، یادگیری و عمل به رسالت عظیم آماده‌ساختنن مخاطب در دسترس ما برای زندگی باشد.

برای بهبود یادگیری دانش‌آموزان، نیازمند استفاده از شیوه‌های جدید آموزشی هستیم . یادگیری مشارکتی، استفاده از منابع، احساس نیاز معلم به آموختن و یادگیری بیشتر که به یاددهی موثرتر خواهد انجامید، برنامه‌ریزی، آموختن شیوه‌های استفاده از عناصر دیجیتال، توجه به فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌محور، همان است که توجه به آن ناگزیر است.

و البته که از نقش ارتباط در این راه نباید غفلت کرد؛ موفقیت مجموعه‌ای که از آن با عنوان مدرسه یاد می‌کنیم در گرو موفقیت همه عناصر انسانی اعم از دانش‌آموز، معلم، مدیر، معاون، خدمتگزار و اولیا خواهد بود. از این رو هر کدام از آنها که نام بردیم اگر خود را بی‌نیاز از آموختن و ارتباط‌گیری مؤتر بداند، موفقیت صورت نخواهد پذیرفت.

بر همین اساس، ارتباط در کلاس درس هم زمانی موفق خواهد بود که معلم و دانش‌آموز در فرایندی مشارکت‌محور، به دور از تنش و با فضای صمیمیت همراه با صداقت و احترام، در دل هم راه پیدا کنند؛ در این جامعه کوچک مبتنی بر ارتباط صحیح، تنش‌ها به حداقل می‌رسد، یادگیری اتفاق می‌افتد و از همین مجرا می‌توان استفاده از ابزار مؤثر دیجیتال را برای دانش‌آموز عصر دیجیتال نهادینه کرد تا در کنار آموزش سنتی، نیم نگاهی هم به ظرفیت عظیم این نوع آموزش داشته باشیم.

اما در این میان از نقش گفت‌وگو غافل نشویم. با گفت و‌گو، زبان مشترک پیدا می‌شود و با زبان مشترک، فکر مشترک شکل می‌گیرد و با فکر مشترک، رویکرد مشترک در مقابل جهان و حوادث جهانی به وجود می‌آید. از این رو حاصل گفت و‌گو در نهایت همدلی و همزبانی است. (هادی خانیکی، در جهان گفتگو)

در آموزش، آنچه بر آن تاکید داریم این است که رهبران آموزشی برای یاددهی و یادگیری مدرن و اثربخش باید به تعریف دیدگاه بپردازند و به این موضوع باور داشته باشند که لازم است برای حصول نتیجه مطلوب، به نوآوری دست بزنند، اگر این باور محقق شود، فرصت‌های جدید یادگیری مبتنی بر کیفیت و هدفمند ایجاد و رشد رقم می‌خورد.

بردگوستافسون در کتاب رهبری نوکیش درباره‌ی این رهبران می‌نویسد: رهبری نوکیش، رهبری آموزشی برای عصر دیجیتال است؛ دانش‌آموز محور، مشارکتی و جمعی است.( برد گوستافسون، رهبری نوکیش)

به گفته‌ی برد، این رهبران به دستورالعمل‌ها پایبندند و می‌دانند که باید یاد بگیرند. رهبری نوکیش همگرایی برترین روش و نوآوری است. در واقع ادغام این دو مسیر و خلق یک مسیر منتهی به یک آینده‌ی امیدبخش برای دانش‌آموان است.

با این تعریف و با رشد فزاینده ارتباطات جهانی، آماده ساختن دانش‌آموزان برای ورود و ماندگاری در این جهان، نیازمند آموزش‌های نوین بر اساس عصر دیجیتال و به تبع آن، نیازمند آفرینش و تربیت رهبران نوکیش آموزشی و ایده‌های تازه است.

اعظم موسوی. فعال رسانه

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما