گران شدن بلیط اتوبوس بین شهری: علت چیست؟ مقصر کیست؟

افزایش قابل توجه بلیط اتوبوس‌های بین‌شهری در ماه‌های اخیر، به یکی از دغدغه‌های اصلی مسافران و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل تبدیل شده است. این تغییرات که از اواخر سال گذشته (سال ۱۴۰۳) آغاز شد، اکنون به شکل ملموسی در اغلب پایانه‌ها و سامانه‌های اینترنتی فروش بلیط مشاهده می‌شود و بخش قابل توجهی از جامعه را تحت‌تاثیر قرار داده است. بسیاری از کارشناسان و افراد جامعه به دنبال این هستند که بدانند علت گرانی بلیط اتوبوس چیست؟ و مقصر این اتفاق چه نهادی است؟
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر گران شدن بلیط اتوبوس بین شهری: علت چیست؟ مقصر کیست؟

به گزارش خبرگزاری گزارش خبر، علت اصلی این افزایش قیمت، رشد هزینه‌های عملیاتی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای است. بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین و اظهارات احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری، تعداد اتوبوس‌های فعال در کشور، طی پنج سال گذشته از حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه به کمتر از هفت هزار دستگاه کاهش یافته است. این کاهش ظرفیت، در ایام اوج سفر مانند تعطیلات نوروز، سبب کمبود ناوگان و بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. همچنین از سوی دیگر، قیمت یک دستگاه اتوبوس که تا چند سال قبل حدود ۱.۵ میلیارد تومان بود، اکنون به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده و همین موضوع فشار مضاعفی بر صاحبان ناوگان وارد کرده است. علاوه بر این، افزایش قیمت لاستیک، روغن موتور، قطعات یدکی و هزینه تعمیرات هم مزید بر علت شده است تا فعالان این حوزه به سمت مطالبه افزایش قیمت سوق داده شوند.

در سال ۱۴۰۳ شاهد دو موج گرانی بودیم. اولین موج در خردادماه رشد ۳۰ درصدی بلیط‌ها را به همراه داشت و از ابتدای بهمن هم دومین موج شروع شد و قیمت بلیط‌ها حدود ۲۵ درصد افزایش داد. به این ترتیب، بلیط مسیرهایی مانند تهران–اصفهان که حدود ۲۶۰ هزار تومان بود، در اواخر سال ۱۴۰۳ به نزدیک ۴۷۰ هزار تومان رسید. یعنی قیمت بلیط این مسیر در عرض یک سال رشدی حدود ۸۰ درصدی را تجربه کرد. رشد قیمت بلیط در سال ۱۴۰۴ هم ادامه داشت و در حال حاضر (مهر ۱۴۰۴) قیمت بلیط اتوبوس تهران-اصفهان در بازه 290 الی 470 هزار تومان قرار دارد. همچنین در مسیر تهران–شیراز هم نرخ بلیط رفت به حدود ۹۲۰ هزار تومان رسیده است. این تغییرات باعث شده بسیاری از خانواده‌ها و دانشجویان که اتوبوس را گزینه‌ای اقتصادی برای سفر می‌دانستند، با فشار مالی قابل توجهی مواجه شوند.

البته با این حال، برخی کارشناسان و نهادهای صنفی معتقد هستند که قیمت بلیط اتوبوس هنوز کمتر از هزینه واقعی جابه‌جایی مسافر است. به گفته احمدرضا عامری رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، قیمت تمام‌شده بلیط بر اساس هر نفر–کیلومتر حدود ۲۸۵۰ تومان است، اما شرکت‌ها به طور میانگین تنها ۶۵۰ تومان از مسافران دریافت می‌کنند. او هشدار داده است که اگر دولت برای جبران این فاصله یارانه در نظر نگیرد، سرمایه‌گذاری جدیدی در این صنعت صورت نمی‌گیرد و حتی می‌توان شاهد خروج بیشتر اتوبوس‌ها از چرخه خدمت و کاهش کیفیت خدمات باشیم.

با وجود دلایل مختلف و ارائه توضیحات توسط رئیس هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، موضوع مقصر یا عامل این گرانی همچنان محل بحث است. بخشی از افکار عمومی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری را مسئول می‌دانند و معتقد هستند که این نهادها با مجوزهای پیاپی افزایش قیمت، بار مالی را صرفا بر دوش مردم انداخته‌ است.

منتقدان بر این باورند که دولت می‌تواند با ارائه بسته‌های حمایتی و سیاست‌های تشویقی، هزینه نگهداری ناوگان را کاهش دهد تا افزایش قیمت‌ها به حداقل برسد. در طرف مقابل، مدیران صنفی تاکید دارند که اگر قیمت‌ها تعدیل نشود، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل به‌ناچار فعالیت خود را تعطیل می‌کنند و مسافران با کاهش خدمات و حتی حذف برخی مسیرها روبه‌رو می‌شوند.

موافقان افزایش قیمت معتقدند که این اقدام به پایداری شرکت‌ها و حفظ ناوگان کمک می‌کند. آنها استدلال می‌کنند که در سال گذشته حدود ۳۰ درصد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌شهری فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند بحران جابه‌جایی مسافر را تشدید کند.

در سمت مقابل مخالفان هشدار می‌دهند که افزایش قیمت بلیط، سفر با خودروی شخصی را برای بسیاری از خانواده‌ها مقرون‌ به‌ صرفه‌تر می‌کند و این مسئله نه‌ تنها ترافیک و مصرف سوخت را بالا می‌برد، بلکه آلودگی هوا را هم به‌شدت افزایش می‌دهد.

افزایش قیمت بلیط اتوبوس تبعات خود را روی الگوی سفر مردم هم گذاشته است. گزارش‌ فرارو نشان می‌دهد که برخی مسافران ترجیح می‌دهند به جای استفاده از اتوبوس، سراغ تاکسی‌های اینترنتی بروند، زیرا در برخی مسیرها هزینه سفر چند نفر با تاکسی اینترنتی کمتر از خرید همان تعداد بلیط اتوبوس تمام می‌شود.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما