دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل

راهکاری برای رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی

یک متخصص ترانزیت معتقد است لازمه رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، باز شدن و باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است!
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر راهکاری برای رسیدن به حمل و نقل و ترانزیت جهانی

به گزارش گروه اقتصاد گزارش خبر_حمل و نقل ، پرویز باورصاد تاکید کرد: کریدورهای دریایی جنوب شمال ایران تا سوئد و.... دریای ازف به اروپای مرکزی و به مرزهای رازی بازرگان و سپس به استانبول و ازمیر و همچنین کریدورهای چین به مرز اروقمی با قزاقستان و... سپس شاخه جنوبی آن معروف به عرض جغرافیایی پایین یا زیر خزری به سرخس و سپس شاخه جنوب غربی آن (و همچنین شاخه شمال غربی مرز رازی - استانبول یا ازمیر و ) به شلمچه و لاذقیه و به شاخ آفریقا از بعد اقتصادی بهترین گزینه مصوب چین و دنیا از نظر تجارت جهانی هستند!

وی افزود: ولی ترانزیت بار جهانی ابعاد دیگری هم نظیر ابعاد فنی شبکه های راه و ریلی و بنادر و پایانه های مرزی هم دارد که باز ایران با همین بضاعت موجود و به علت مقایسه های انجام شده، بهترین گزینه است.

باورصاد تاکید کرد: اما متاسفانه کشور ما از ابعادی دیگر یعنی از بعد سیاسی و سازماندهی از ابتدای کار عملیاتی ترانزیت بار یعنی سال 1375 (اولین محموله رسمی عدل های پنبه ازبکستان ) تا الان مشکلات عدیده داشته که اینجانب تا سطوح ریاست جمهور و وزرای راه و ترابری و معاونان آنها در برنامه ریزی، بنادر، راه آهن و جاده ای و کشتیرانی و همچنین وزیر بازرگانی (و حتی عکس العمل روزنامه ای مقام رهبری ) موضوعات و چالش‌ها و قوت ها را عرض کرده ام که متاسفانه علیرغم تصدیق مسائل، فقط دید اجرایی زیر یک سال و تکرار رسانه ای و مدیران و.... متعدد داشته و دنبال حل مشکلات از نظر سیاستگذاری ملی سازماندهی ملی ترانزیت بار خارجی کشور نبوده و حوصله کار را نداشته اند!

وی ادامه داد: چون ماهیت مدیریت و کارشناسی حمل و نقلی وزارت راه و ترابری و یا وزارت های صنعت و معدن و بازرگانی دارای تفکر و تخصص های راه و ساختمانی خیلی سنتی دهه 30 و 40 شمسی و یا دهه 50 به بعد حمل و نقل بر ساخت امور زیربنایی جاده، ریل، بنادر و مبادی مرزی یا حمل و نقل عرضه ای (Transport supply) استوار بوده و نه خدمات تقاضایی حمل و نقل (Demand for transport) و همین امر تنها دلیل ساخت عرضه ای حمل و نقل یا استفاده از شبکه عرضه حمل و نقل است.

این متخصص ترانزیت عنوان کرد: متأسفانه در ایران فرصت پرداختن به این مقوله با شاخص های از نوع خدمات حمل و نقل فراهم نشده و علتش همان تفکر و احاطه حمل و نقل سازه بر بهره برداری از جمع اجزا حمل و نقل عرضه است که امروزه تا حد لجستیک جهانی و ملی حمل و نقل پیشرفته و خدمات پایه است و حمل و نقل ترانزیت بار خارجی ایران جزئی از این خدمات جهانی لجستیک جهانی است که متاسفانه دارای سازماندهی و اهمیت ملی اجرایی لازم برای پاسخگویی به نیازهای بالفعل و یا پتانسیل کشور با ابعاد و تعاریف خاص جهانی نبوده و به همین دلیل کار به موضوعات زنگزور و فاو و..... و یا دالان چین به گوادر و چابهار، دالان شمال جنوب و تراسیکا و.... شیوه ای و یا ترکیبی رسیده و رقیب یا به قول معروف آمریکا در ترانزیت آن را بدین مسیر برده که هیچ نفع مستقیمی به لحاظ جغرافیا ندارد!

باورصاد گفت: از آنجا که آمریکا یک ابرقدرت توانمند و باهوش و متمول و با تکنولوژی سطح عالی و.... و درجه اول دنیای حمل و نقل زیربنایی و خدماتی است! بعد از فروپاشی 1989 شوروی سابق، برنامه ریزی و طرح عوارض و عواقب و مزایا و منافع فروپاشی را برای خود و یک به یک کشورهای منطقه همجوار و از جمله ایران دقیق تجزیه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و.... کرده و کلا سیاست عدم موفقیت ایران را به عنوان سرلوحه سیاست خارجی قرار داده و مصوب و مدون تاکنون پیش می برد.

او تاکید کرد: علت تصویب و اجرایی کردن این دکترین اجرایی کردن برنامه ای عدم موفقیت ایران برای نفوذ و تاثیر گذاری در جمهوری های تازه استقلال یافته هشت گانه و یا فدراسیون روسیه و یا همه کشورهای جنوب و شمال جهانی مشتری ترانزیت ایران بوده است؛ که باز متاسفانه دولت های متعدد ما علیرغم دیدگاه های بدیهی.... و اینکه ایران در 2500 سال مجرای راه ابریشم بوده و حالا تصورات خیلی خوش اقبالی و خوش جایگاهی در صحنه واقعی تصمیم گیرهای های کشورهای مشتری است ولی هیچ رسیدگی اصولی به موضوع ترانزیت بار و رفع مشکلات خود در این بازار سیاسی تجارت بین المللی به عمل نیاورد.

به گفته وی در صورت عادی شدن و ثبات روابط ایران و آمریکا، نتایج کاملا مثبت آن بدیهی است و ترانزیت بار ایران و ابعاد مختلف صنعت عظیم تجارت و حمل و نقل بین المللی به عنوان مهمترین پیشران اقتصاد جهانی و مشتق شده از آن، مجددا بدون رقیب می‌شود، چرا که نقش چهار راه ترانزیتی ایران در جهان و با کمک سایر کشورهای پیرامونی متصل و... یک تئوری اقتصادی تجاری است!

باورصاد ادامه داد: ولی ایران که برای همسایه های تازه استقلال کم تجربه! بسیار هم اشتباهاتی را در ایجاد شرایط روابط دوجانبه متزلزل از گذشته تا کنون داشته که دولت‌ های ما مقصرند و باید به طور اصولی سیاست و استراتژی حمل و نقل ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، و.... قابل شمارش و غیرقابل است را تغییر دهند که لازمه آن همان بازشدن و بازکردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است!

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما