عرضه خودرو در بورس کالا زمینه کاهش زیان خودروسازان

بالاخره پس از کش و قوص‌های فراوان، 26 مرداد ماه 600 دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن در بورس کالا عرضه شد و به زودی خودروهای دیگر نیز وارد رینگ بورس کالا می‌شوند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر عرضه خودرو در بورس کالا زمینه کاهش زیان خودروسازان

به گزارش خبرنگاران گروه بورس بانک و بیمه گزارش خبر، در مدت اخیر سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های بسیاری بر سر عرضه خودرو در بورس کالا انجام گرفت و برخی به بهانه‌های واهی به دنبال لغو عرضه خودرو در بورس کالا بودند.

سوال این است که چه کسانی از عرضه خودرو در بورس کالا متضرر می‌شوند و چرا بر سر بدهیات جنگ است؟

در جواب این سوال در ابتدا باید به این موضوع پرداخت که اساسا بورس کالا چه مزایایی دارد و چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟!

معاملات در بورس کالا، سازمان یافته، قابل نظارت، شفاف و رقابتی است و قیمت‌گذاری به‌صورت شفاف صورت می‌گیرد و با حذف رانت، موجبات فسادزدایی از بازار معاملات را فراهم می‌کند. علاوه بر این، پذیرش کالا در این بازار منوط به داشتن استانداردهای اجباری است و از این طریق، شرکت‌ها ناچار به افزایش کیفیت محصول خود می‌شوند.

در بورس با حضور تعداد بالای خریدار و فروشنده، عموما قیمت‌ها عادلانه تعیین می‌شود و معاملات تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی پیش می‌رود و دیگر فعالیت‌های دلالی رنگ می‌بازد.

تجربه عرضه سایر محصولات در بورس کالا همچون سیمان، به خوبی نشان می‌دهد که این بازار بستر رصد شفاف معاملات را فراهم می‌کند و از رانت و سودهای نامتعارف جلوگیری می‌کند و بازار را به سمت کارایی سوق می‌دهد.

بنابراین، با توجه به وضعیت آشفته بازار خودرو، اولین و مهمترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا این است که قیمت‌ها واقعی می‌شوند و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خواهد بود و نقش فعالیت‌های دلالی و مافیایی کم رنگ‌تر می‌شود. به این ترتیب، قیمت‌های کذایی بازار آزاد اصلاح و نرخ غیرواقعی خودروسازان نیز تعدیل می‌شود. به عبارتی، این یک بازی برد-برد است و هم برای مردم عادی منفعت دارد و هم برای صاحبان صنایع و سهامدارانشان.

همانطور که گفته شد، دیگر مزیت عرضه خودرو در بورس کالا این است که موجب افزایش کیفیت خودروهای تولیدی و همچنین افزایش میزان تولید می‌شود چرا که خودروسازان برای ایجاد صف تقاضا و حفظ و کسب سهم بیشتر از بازار ناچار می‌شوند کیفیت خودروها را بالا ببرند و رقابت سالم میان خودروسازان شکل می‌گیرد.

در این حالت، مصرف‌کننده واقعی می‌تواند به صورت مستقیم نسبت به خرید خودرو اقدام کند و تقاضای سرمایه‌ای کاهش می‌یابد و دیگر کمتر خبری از قرعه کشی و دلال‌بازی خواهد بود.

با شکل‌گیری صحیح عرضه و تقاضا، بازار خودرو به وضعیت تعادل نزدیک می‌شود و با شفاف شدن معاملات خودرو از طریق عرضه در بورس کالا، فضای رانت و فساد بسته می‌شود و مجریان امر می‌توانند با تنظیم سمت عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل نزدیک کنند. همچنین، با حذف قیمت‌های غیرواقعی در بازار آزاد، سود قیمت‌های کارخانه و بازار به جای دلالان به تولیدکننده داده می‌شود.

به این ترتیب، با بهبود کیفیت،افزایش میزان تولید، حذف سوداگری و واقعی و متعادل شدن قیمت خودرو، شرکت‌های تولیدکننده خودرو از زیر فشار سنگین زیان خارج می‌شوند و سود واقعی معاملات به جیب آن‌ها می‌رود و با بهبود حاشیه سود عملیاتی، زیان انباشته خودروسازان روند کاهش خواهد داشت و در نتیجه، با کاهش زیان شرکت‌ها، سهامداران آن‌ها نیز از زیان خارج می‌شوند و طعم شیرین سود را می‌چشند.

در نهایت، می‌توان چنین گفت که هدف اصلی عرضه خودرو در بورس کالا، خارج کردن این محصول از یک کالای سوداگری و سرمایه‌‌ای به یک کالای مصرفی و مقابله با دلالی گسترده و بازار کاذب است. این اقدام برای اقشار بسیاری منفعت دارد و از مردم عادی تا سهامداران و صاحبان صنایع و خودروسازان، منتفع می‌شوند و باری از دوش آن‌ها برداشته می‌شود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها