درآمدهای جانبی در جاده مخصوص؛

بررسی چند راهکار حیاتی برای کاهش قیمت تولید خودرو

خودروسازان از دولت انتظار دارند در دورانی که هزینه‌ها واقعی و به روز هستند، نرخ فروش خودرو نیز واقعی شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر بررسی چند راهکار حیاتی برای کاهش قیمت تولید خودرو

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، مهمترین و اصلی‌ترین بحث و گلایه خودروسازان عدم همخوانی هزینه‌ها با فروش است و از دولت انتظار دارند در دورانی که هزینه‌ها واقعی و به روز هستند، نرخ فروش خودرو نیز واقعی شود. این عدم همخوانی منجر به خسران و ضرر خودروسازان و سهامداران آن‌ها شده است؛ به گونه‌ای که شرکت ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ با نرخ‌های غیرواقعی بالغ بر ۱۰۹ هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان درآمد فروش کسب کرد اما؛ در مقابل هزینه تولید محصولات فروش رفته ۱۱۵ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان بود و به این ترتیب، مجالی برای نفع و بهره باقی نذاشت.

حال که دولت با خودروسازان همراهی نمی‌کند و واقعی شدن قیمت‌های فروش دور از دسترس است، خودروسازان چه اقدامی‌جهت کاهش هزینه‌ها می‌توانند انجام دهند؟!

یکی از اصلی‌ترین محل‌های هزینه تولید خودرو، تامین قطعات است که این موضوع خود معضلی بزرگ به شمار می‌رود.

یکی از راهکارهای جبران هزینه‌های تامین قطعات این است که دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا مشترکا قطعات اصلی خودرو را تولید کنند.

به عبارت بهتر، در حال حاضر هر خودروساز به صورت جداگانه قطعات خودرو را طراحی، تولید و تامین می‌کند، در صورتی که اگر قطعات اصلی که در خودروها یکسان است، به صورت مشترک تولید شود، هزینه تامین و تولید قطعه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر دو شرکت ایران خودرو و سایپا به صورت جداگانه به دنبال طراحی و تولید موتور خودرو با قدرت بالا و مصرف سوخت پایین هستند، حال اگر این پروژه‌ها با یکدیگر ادغام شود و دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می‌کنند، هزینه‌های مالی آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. علاوه ‌بر آن، با افزایش مقدار تولید قطعه، هزینه تمام شده آن کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، ریسک عدم تامین و انبارش خودروهای ناقص نیز کاهش می‌یابد و از این جهت نیز هزینه کمتری به شرکت تحمیل می‌شود.

حال که دولت نمی‌تواند با واقعی کردن نرخ خودرو، باری از دوش خودروسازان و سهامداران‌شان بردارد، می‌تواند از طرق دیگر همچون تسهیل فضای صادرات کمک حال این صنعت آسیب دیده باشد. در این دوران که شاهد رشد فزاینده نرخ ارز هستیم، افزایش صادرات می‌تواند درآمد مطلوبی عاید خودروسازان کند و بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهد.

در واقع، با افزایش میزان صادرات علاوه بر آن که می‌توانند ارز لازم جهت تامین قطعات خود را تهیه کنند، از محل تسعیر ارز نیز درآمد مناسبی عاید شرکت می‌شود.

از طرف دیگر، می‌تواند با تسهیل فرایند واردات قطعه همچون تعرفه‌های گمرکی می‌توان کاهش هزینه تامین مواد اولیه و قیمت تمام شده را کاهش داد.

شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل‌های دیگر نیز بر درآمدزایی داشته باشند و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. به عنوان مثال، شرکت ایران خودرو باشگاه ورزشی پیکان را در اختیار دارد و در صورتی که فضای حرفه‌ای بر ورزش کشور حاکم باشد، می‌تواند درآمدزایی مطلوبی از این طریق داشته باشد.

در نهایت، باید چنین گفت که اگر دولت قصد دارد با کنترل نرخ فروش خودرو، فشار کمتری به مردم وارد شود، از سوی دیگر باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها و بستر لازم جهت کسب درآمدهای جانبی و کاهش هزینه‌های تولید، مجال نفس کشیدن به خودروسازان و سهامداران آن ها که مردم هستند، بدهد.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما