یادداشتی از سمیرا نیازی؛

جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد اینفلوئنسر‌ها از ابتدای امسال مشمول مالیات می‌شود و سال بعد باید اظهارنامه ارائه دهند. کمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401

به گزارش خبر، سمیرا نیازی کارشناس ارشد مالی و امور مالیات در یادداشت ارسالی با موضوع "جزییات مالیات اینفلوئنسرها در سال 1401" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بسیاری از افراد درآمدهای فراوانی از این راه به دست آورده اند؛ در حال حاضر بسیاری از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به امرار و معاش مشغول اند اما عده ای این وسط شغل «بلاگری» را برای خود انتخاب کرده اند. افرادی که به صورت روزانه به نمایش سبک زندگی لاکچری و روزانه های خود می پردازند و اغلب مخاطبانشان، زنان خانه دار، نوجوانان و جوانان هستند و از همین طریق و با افزایش دنبال کنندگان خود و باتبع آن تبلیغاتی که در استوری خود می گذراند، درآمدهای میلیونی کسب می کنند.

یکی از مشاغلی که با فراگیر شدن اینستاگرام رواج یافته، فعالیت افراد در حوزه بلاگینگ است که از مشاغل پردرآمدی نیز محسوب می‌شود. بلاگری یک شغل است و بلاگر با توجه به تخصص، حرفه و مهارتی که دارد در حوزه‌های مختلف دست به تولید محتوا زده و درآمد کسب می‌کند. امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد بلاگرها تبلیغات است و افراد فعال در این حرفه اقدام به تبلیغ محصولات و کالاهای صاحبین برندها و کسب‌وکارها می‌کنند، به طوری که یکی از زمینه تبلیغ محصولات غذایی، دیگری تبلیغ محصولات آرایشی، پوشاک و ... می‌پردازند.

هرچند آمار دقیقی از میزان درآمد بلاگرها در دسترس نیست، اما با یک حساب سرانگشتی و دریافت تعرفه تبلیغات بلاگرها می‌توان حدس زد که این درآمدهای میلیونی در بین بلاگرهایی با فالوروهای بالا بین 50 میلیون تا حتی یک میلیارد تومان در ماه متغییر است.

موضوعی که این روزها مطرح است این است که آیا بلاگرها مالیاتی بابت درآمد خود پرداخت می‌کنند یا خیر؟

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد اینفلوئنسر‌ها از ابتدای امسال مشمول مالیات می‌شود و سال بعد باید اظهارنامه ارائه دهند . کمی که اخیرا دستور العمل اجرایی آن منتشر شده مربوط به بند (ز) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. طبق این بند کاربران رسانه(اینفلوئنسرها) که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده (Follower) دارند، از محل درآمد تبلیغاتی خود مشمول مالیات می‌شوند که دستورالعمل اجرایی آن به تازگی به امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی رسیده است. اگر اشخاص حقیقی با هر وسیله‌ای درآمد تبلیغاتی داشته باشند، طبق ماده ۹۳ (مالیات های مستقیم) مشمول مالیات می‌شوند و اگر اشخاص حقوقی نیز با هر وسیله‌ای از محل تبلیغات، درآمدی داشته باشند، مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد.

درآمد کاربران حقیقی و حقوقی با بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، مشمول مالیات بر درآمد، مطابق قانون مالیات‌های مستقیم است. این اشخاص ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی می‌باشند.

علاوه بر درآمد کاربران با بیش از 500 هزار دنبال کننده، اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربر محور در راستای تبلیغات و بازار یابی و کسب و کار اشخاص دیگر اقدام می‌کنند، نیز بابت این فعالیت شغلی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و انجام تکالیف، وفق قوانین و مقررات مالیاتی، از جمله ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربر محور در اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند. ین دسته از مؤدیان مالیاتی می‌بایست در اجرای مقررات مواد 100 و 110 قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در موعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.

در خصوص شناسایی آن دسته از کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده و پیام گستران تبلیغاتی مشمول قانون که از ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده‌اند، اضافه می‌کند: به استناد ماده 4 دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، اطلاعات لازم و فهرست مشمولان از سامانه‌های مالیاتی و دستگاه‌های متولی جمع آوری شده و پس از پایش، مطابق دستور العمل در تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور بارگزاری خواهد شد.

داده‌ها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت می‌شود و به دست سازمان امور مالیاتی می‌رسانند را براساس الگوریتم‌هایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر می‌کنند،‌ و نیز کسب و کارهایی که به صورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارایه می‌دهند،‌ مورد بررسی قرار می گیرند. نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد. نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبت‌نام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آن‌ها اعلام خواهد شد.

در قانون مالیات‌ها چه قانون مالیات مستقیم و چه قانون مالیات بر ارزش افزوده همواره اصل بر اعتماد به مؤدیان و خوداظهاری صورت گرفته توسط ایشان است، لکن در مواردی که مؤدی از انجام وظایف و تکالیف قانونی خودداری کرده و یا قصد در کتمان درآمدهای مالیاتی و عدم ابراز آن و تضییع حقوق دولت و بیت المال را داشته باشد با اعمال جرائم و گاهاً اعلام جرم نسبت به استیفای حقوق دولت و مردم و مبارزه با فرار مالیاتی اقدام خواهد شد.

کلام آخر

شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام سهم قابل توجهی از مصرف این حجم از اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. از همین رو توجه به پدیده اینفلوئنسرها یا بلاگرهای اینستاگرامی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. مالیات اینفلوئنسرها جز درآمد‌های عمومی محسوب می‌شود و درآمد‌های عمومی نیز براساس جداول بودجه میان دستگاه‌ها تنظیم می‌شود. یعنی این درآمد، درآمد اختصاصی نیست. در درآمد‌های اختصاصی محل مصرف آن در قانون مشخص می‌شود. اما از آنجایی که محل مصرف این مالیات مشخص نشده، به عنوان درآمد عمومی دولت محسوب می‌شود.

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما