بازاریابی شبکه‌ای یا دسیسه‌های هرمی؟

هر گِردی، گِردو نیست!

آیا شما هم جزو آن گروهی هستید که بازاریابی شبکه‌ای را معادل با شرکت‌های هرمی می‌دهند و در مقابل پیشنهاد برای پیوستن به این کار اصطلاحاً؛ دم به تله نمی‌دهید و زرنگی می‌کنید؟!
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر هر گِردی، گِردو نیست!

به گزارش خبر، سمیه ملک مشاور سلامت و نت‌ورکر در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبردر خصوص بازاریابی شبکه‌ای یا دسیسه‌های هرمی گفته است؛
آیا شما هم جزو آن گروهی هستید که بازاریابی شبکه‌ای را معادل با شرکت‌های هرمی می‌دهند و در مقابل پیشنهاد برای پیوستن به این کار اصطلاحاً؛ دم به تله نمی‌دهید و زرنگی می‌کنید؟!

در واقع باید به شما برای این‌که توانایی «نه» گفتن دارید، آفرین گفت. این‌کار از هر کسی برنمی‌آید و مهارت بزرگی در زندگی است، اما در واقع شما به چه چیزی نه گفته‌اید؟
از بازاریابی شبکه‌ای چه می‌دانید؟ از شرکت‌های هرمی چطور؟

طبق بیانیه‌ی وزارت بازرگانی، بازاریابی شبکه‌ای کسب‌وکاری کاملا قانونی و شفاف است. این وزارتخانه با ابلاغ قوانین و مقرراتی فعالیت در بازاریابی شبکه‌ای، مرز بین این حوزه با فعالیت‌های شرکت‌های هرمی را مشخص کرد.


مجوزها و قوانین و مقررات

بازاریابی شبکه‌ای در کشور به صورت مستقیم زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از طرف کمیته‌ای منتخب به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه‌ای اداره می‌شود و تمامی دستورالعمل‌های موجود توسط این کمیته تدوین شده و نظارت بر حسن اجرای آن هم برعهده‌ی این کمیته است.
اگر با بازاریابی شبکه ای و تفاوت‌های آن با شرکت‌های هرمی آشنا نیستید، با ما در مطالعه‌ی این مطلب همراه شوید.

بازاریابی شبکه‌ای یا «نت‌ورک مارکتینگ» نوعی شیوه‌ی‌ فروش است که یک شرکت محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رساند و مشتری ها پس از خرید می‌توانند برای این محصولات بازاریابی کنند و سود ببرند. در واقع این شرکت‌ها با حذف واسطه‌های مختلف از کارخانه تا مشتری نهایی و البته حذف هزینه‌های کلان تبلیغاتی، محصولات خود را می‌فروشند و ضمن کسب درآمد، سود حاصل را بین توزیع‌کنندگان تقسیم می‌کند و طرفین از منفعت مالی برخوردار می‌شوند.

درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود. یک نماینده فروش علاوه بر جذب مشتریان، آموزش توزیع‌کنندگان جدید را در جهت جذب مشتریان برعهده دارد.

هدف شرکت‌ها و تولیدکنندگان، فروش و کسب درآمد است در غیر این‌صورت تمامی مراحل تا قبل از فروش، فقط تحمیل هزینه است.

تفاوت بین دسیسه‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای:

فرق بزرگ بین دسیسه‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای در نحوه‌ی عملکرد است. هدف اصلی شرکت‌های هرمی این است که پول شما را به دست بیاورند و سپس از شما برای استخدام سایر مکنده‌ها (افراد) استفاده کنند.

این در حالی است که هدف کلی بازاریابی شبکه‌ای، جابجایی محصول است. بر طبق نظریه mlm marketing ، هرچه شبکه‌ی توزیع‌کنندگان بیشتر باشد، محصول بیشتری به فروش می‌رسد.

در واقع بازاریابی شبکه‌ای، فرآیندی است که تمامی شرکت‌هایی که محصولات و خدماتی را تولید و ارائه می‌کنند، انجام می‌دهند. در فروش سنتی هم، فروش از طریق یک تیم فروش و بازاریابی انجام می‌شود.

در کسب‌وکار سنتی، یک شرکت شامل مدیرعامل، مدیران ، مدیر اجرایی و تیم فروش است. چارت یا ساختار سازمانی این شرکت‌ها مشابه تصویر زیر است. (شبیه به یک هرم)

آن‌چه هرمی بودن یک مجموعه را یا سازمان را تعیین می‌کند، نه شکل آن، بلکه نحوه‌ی عملکرد آن است.

دکتر «دین بلک» هرم را این‌گونه تعریف می‌کند: از دیدگاهی هر سازمان یا مجموعه‌ای که کالا و خدمات توزیع می‌کند، در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت.»

در شرکت‌های هرمی هیچ‌گونه محصولات یا خدمات قانونی از سوی شرکت ارائه نمی‌شود.
در دسیسه‌های هرمی پورسانت‌ها و پاداش الزاما از مجموع پول‌های شرکت‌کنندگان تامین می‌شود. در واقع درآمد شرکت‌های هرمی از ورود و افزایش افراد جدید تامین می‌شود و نه کار دیگری!

در شرکت‌های هرمی، تحت هیچ شرایطی ممکن نیست فردی که پس از شما وارد این کار می‌شود، درآمدی بیشتر از شما داشته باشد. اما در بازاریابی شبکه‌ای، توزیع‌کنندگان بر حسب تلاش و فروش بیشتر، می‌توانند به درآمد بیشتری دست پیدا کنند.

چگونگی فعالیت در یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای

فرض کنید من فعالیت در یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را انتخاب کرده‌ام. ابتدا در شرکت ثبت‌نام می‌کنم. ثبت نام در این شرکت‌ها رایگان است و هزینه‌ای را تحمیل نمی‌کند و با دریافت یک کدصنفی که از سوی وزارت صمت به من اختصاص می‌یابد و پس از طی دوره‌های آموزشی، می‌توانم فعالیت خود را آغاز کنم. من به عنوان یک نماینده‌ی فروش و توزیع‌کننده مشغول به کار شده‌ام. در حین فروش محصولات شرکت به مشتریان و با توجه به عدم محدودیت در جذب نماینده فروش و توزیع‌کننده، تیم فروش خود را شکل می‌دهم.

بد نیست بدانید که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به نمایندگان فروش خود حقوق ثابت پرداخت نمی‌کنند و تنها پورسانت فروش از سوی شرکت به افراد پرداخت می شود؛ بنابراین با افزایش اعضای تیم فروش و آموزش آن‌ها می‌توانم درآمد بیشتری کسب نمایم، چرا که با افزایش حجم فروش (فروش شخصی و تیم فروش) پورسانت بیشتری از سوی شرکت دریافت می‌کنم.
این فرآیند برای تمامی اعضای تیم فروش من قابل انجام و تکرار است و آن‌ها هم پس از مدتی می‌توانند در جایگاه درآمدی من قرار بگیرند.

این نکته حائز اهمیت است، در صورتی که من هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشم، درآمدی هم نخواهم داشت. این یکی از تفاوت‌های اصلی و وجه تمایز بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های هرمی است که صرفا با ورود افراد جدید فرد می‌توانست به درآمد برسد!

با توجه به دستورالعمل کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای، هر کسی خود باید فعالیت داشته باشد و صرفا نمی‌تواند بدون داشتن فعالیت از دست‌رنج دیگران بهره‌مند شود.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت ایران هشدار مراجعه کنید تا اطلاعات شما در این زمینه همیشه به‌روز باشد.
شاید این‌بار وقتی چنین پیشنهاد منحصربه‌فردی را دریافت کردید، به جای نه، با اراده بگویید: بله! و کسب‌وکار خودتان را راه بیاندازید.

برای شروع آماده‌اید؟

مدل سازمانی

با دستیار روابط عمومی صاحب رسانه شوید
سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار

مرجع اخبار موثق در بازارسرمایه

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

رپورتاژ آگهی تسمینو

تسمینو

تِسمینو، پلتفرم تخصصی رپورتاژ آگهی، تولید محتوا و سفارش بک لینک

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

روابط عمومی ایران صدا

روابط عمومی ایران صدا

آرشیو تمامی برنامه های شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

تامین سرمایه نوین

تامین سرمایه نوین

نخستین بانک سرمایه گذاری ایران

شرکت ملی گاز

شرکت ملی گاز

https://nigc.ir

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

سازمان جهادکشاورزی

سازمان جهادکشاورزی

جهادکشاورزی استان فارس

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی

دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی

حمایت همگانی از مدافعان سلامت

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

نیروی دریایی ارتش

نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

توسعه یکپارچه و هماهنگ طرح منظومه های روستایی در کشور

اداره کل حفاظت محیط زیست

اداره کل حفاظت محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران

ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، کارآمد و اقتصادی در کشور

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری

اداره میراث فرهنگی و گردشگری

توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

شرکت برق منطقه ای

شرکت برق منطقه ای

اجرای پروژه بهینه سازی برای بهبود و افزایش قابلیت اطمینان تبادل انرژی

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

سازمان صدا و سیما

سازمان صدا و سیما

تولیدات رسانه ملی در استان ها

فولاد اقلید پارس

فولاد اقلید پارس

پروژه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

توسعه معدنی و صنعتی صبانور

بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور

موسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل

ارائه خدمات نوین بانکی در راستای حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی بنگاه‌ها

مدل اقتصادی

پروفایل خبریت را راه بنداز
امیرحسین باقری

امیرحسین باقری

مشاور و مدرس بورس

حسین براتی

حسین براتی

پژوهشگر مسائل اجتماعی و حقوقی

پایگاه آموزشی احمد باقری

پایگاه آموزشی احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمدرضا سعیدی

محمدرضا سعیدی

پژوهشگر و فعال حوزه اجتماعی و فرهنگی

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

مهدیه کردی

مهدیه کردی

فعال رسانه ای در حوزه بازارسرمایه

میلاد شادانی

میلاد شادانی

مشاور و کوچینگ رشد فردی و سازمانی

مهدی بیرانوند

مهدی بیرانوند

نویسنده، پژوهشگر، شاعر، روزنامه نگار

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

سهیل فرخی

سهیل فرخی

فعال حوزه سلامت، ورزش و انفورماتیک

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

بیشتر بخوانید: